5 клас
Тема: Прислів'я та приказки
Мета: подати відомості про прислів'я та приказки як види усної народної творчості, навчити їх відрізняти, проектувати на ситуації сучасного життя; розвивати логічне, абстрактне мислення, кмітливість, спостережливість, допитливість, формувати комунікативні вміння;
виховувати почуття поваги дотфольклору, шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Оголошення теми й мети уроку.(1слайд)
1. Створення комфортного психологічного настрою.
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Ми відправимося в літературну подорож.
Що нам буде потрібним у подорожі? (Кмітливість, уважність, працьовитість...)
2. Визначення мети й маршруту- подивіться на дошку.
Дійсно, сьогодні ми вирушимо до двох країн - Прислів'я та Приказка.
На карту нашого маршруту ви можете поглянути на дошці. Ми завітаємо до двох країн і в кожній зробимо невеличкі зупинки. А в кінці уроку найактивніші учні отримають таємничий скарб.
ІІ. Основна частина.
Слово вчителя.
Прислів'я та Приказка - це держави минулого, сьогодення й майбутнього. А їхні мешканці - люди, звичайні громадяни, як і ми з вами. Вони і створили ці могутні, вічно живі й мудрі країни.
Учені-фольклористи вважають, що прислів'я та приказки створені народом ще в первісні часи. Виникають вони й нині, але передаються з покоління в покоління лише найзмістовніші, найбільш влучні.
Отож, вирушаймо!
У країні Прислів'я.
Ми пролітаємо над давньою державою - Прислів'я.
Що ж означає це слово? Може, хтось із вас знає? (Відповіді учнів)
Дамо відповідь на це запитання пізніше.
- А зараз зверніть увагу на плакати, що висять біля брами. Прочитайте їх та поясніть, що вони означають.(3слайд)
Словникова робота.
Прислів'я - це короткий стійкий народний вислів з повчальним змістом, що виражає закінчену думку.
стор 146. Зачитаємо особливості:
узагальнення народного досвіду; повчальність; малий обсяг, стислість і влучність висловленої думки, поетичність і використання члів у прямому і переносному значеннях.
Мандруємо далі пішки . Життя у мешканців цієї країни дуже цікаве. Вони дуже спостережливі, дотепні люди. Про все, що з ними відбувається, вони говорять прислів'ями.
· Робота в групах ( по 2-3 чоловіки).
Завдання: прочитати прислів'я, вміщені в підручнику С.147, з'ясуйте їх тематику. Доведіть.(10 ЧОЛ)
Тож тепер ми можемо записати собі основні теми прислів'їв. (слайд5)
Про рідний край. Про працю ПРО ПІСНЮ, ПРИРОДУ
ПРО ПОРИ РОКУ, ГОСПОДАРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ
ПРО РОДИНУ, ЛЮДСЬКІ ВАДИ АБО ЧЕСНОТИ.
2.Творча робота «Конструювання».Слайд6
Я чую крики про допомогу. Що сталося?
У мешканців країни Прислів'я біда - у друкарні зламався верстат, і всі прислів'я переплуталися. Давайте допоможемо. Відновіть прислів'я та поясніть їх зміст.(слайд6)
Фізкультхвилинка.(слайд7)
Учні пантомімою показують прислів'я, інші відгадують і повторюють.
Учні витягують листочки з + або -
1.Бджола мала, а й та працює.
2.Хату руки держать.
3.Що посіяв, те і вродить.
4.Треба нахилиться, щоб води з криниці напиться.
5.Хто співає, той журбу проганяє.
Мешканці країни Прислів'я нам вдячні за допомогу і запрошують частіше приїздити до них у гості.
Так, що ж таке прислів'я? Які особливості прислів'їв?
У країні Приказка (слайд7)
А наша подорож продовжується. Рухаємося далі. На горизонті - країна Приказка. Які цікаві назви міст у цій країні! Прочитайте їх і поясніть, що вони означають. Які люди живуть у цих містах?
Із вогню та в полум'я
Ганятися за двома зайцями
Косо, криво, аби живо
Скажіть, прочитані нами приказки мають позитивне чи негативне забарвлення?
Але не всі приказки негативного змісту. Прочитайте наступні й визначте, які з них позитивні ( +), а які негативні (-). Уведіть їх у речення.(слайд9)
Хата, мов лялечка.
Живе, як у Бога за дверима.
Повзе, як черепаха.
Хороша, як маківка в городі.
Хата, мов хлів.
Хороша, як курка в дощ
Уведіть їх у речення.
Що ж таке Приказка - влучний вислів, який не виражає закінченої думки й немає повчального змісту.
1.Зіставлення понять(слайд10)
Прислів 'я та приказки дуже схожі, але мешканці цих країн ображаються, коли їх плутають.
У чому ж різниця між ними? З'ясуємо це.
· Розподільна робота на розпізнавання понять.
Прочитайте висловлювання що спроектовані на дошці, визначте, які з них є прислів'ями, а які - приказками. Доведіть.(слайд 11)
2.Гра « Ми - чарівники»
Мати знання, володіти вміннями - це означає мати в руках чарівну паличку, а отже, бути сильним.
Уявивши себе чарівниками, відгадайте і перетворіть загадки на прислів'я та приказки - і навпаки (6 команд по 2 людини). Ви повинні заповнити подані таблиці.
Таблиця 1
Загадки
Відгадки
Прислів'я
1. Хто людей годує?
1. Праця.
1. Праця людей годує.
2. Що старше від розуму?
2. Увага.
2. Увага старша від розуму.
3. Що у світі найшвидше?
3. Думка.
3. Найшвидша у світі думка.
Таблиця 2
Прислів'я
Загадки
Відгадки
1. Наймиліше у світі - сон.
1. Що у світі наймиліше?
1. Сон.
2. Правда у вогні не горить, у воді не тоне.
2. Що у вогні не горить, у воді не тоне?
2. Правда.
3. Сором пече без вогню.
3. Що пече без вогню?
3. Сором.
3.Літературний аукціон:
Вчитель показує ріні предмети, а учні мають підібрати до них прислів'я: камінь, ложка, перо, нитка, сокира, гроші, шапка, книга, хліб.
Хто перший згадає приказку чи прислівя - отримує СМАЙЛИК - а в кого найбільше смайликів буде - той виграє і отримує додаткові 2 бали до оцінки.
Камінь.. Найшла коса на камінь. Лежачий камінь мохом обростає. Під лежачий камінь і вода не тече.
Ложка. Ложкою моря не вичерпаєш. Як мед, то ще й ложкою.
Перо. Не пером пишуть, а умом. Страшне перо не в гусака, а в дура-ка. Що написано пером, не вивезеш і волом.
Сокира. Сказав, як сокирою обрубав.
Нитка. Шиє та поре, та все ниткам горе. З миру по нитці - голому сорочка.
Гроші. Хоч у голові пусто, аби грошей густо. Бідна душа без гроша.
Шапка. Ось де шапка, он де двері. Не тоді спати, як товариш шапки шукає. Пан хоч і шапку зніме, то в шапці правди нема.
Книга. Книга вчить, як на світі жить. Не на користь книжку читать, коли вершки лише хапать.
Хліб. Зимабез снігу - літо без хліба. Хліб та вода - то козацька їда. Голодній кумі - хліб на умі. Хліб та вода - бідного їда. Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі. На чорній землі білий хліб родить.
ІІІ Підсумок
Наша подорож завершується. Я сподіваюся, що ці чудові країни вас зачарували. Вони живі, у них є майбутнє. Адже прислів'я та приказки виникають і в наш час.
- Яка роль прислів'їв і приказок у мовленні? ( Вони збагачують нашу мову, допомагають стисло й образно висловити думку.)
Ось чому необхідно запам'ятовувати прислів'я і приказки та вживати їх у власному мовленні.
А наш найцінніший скарб - це наші знання. А найактивніші учні отримають ще й хороші оцінки.
Домашнє завдання:
Уміти відрізняти прислів'я від приказок, пояснювати їхній зміст.
Вивчити 5-7 прислів'їв та приказок.
Опрацювати стр.145-147