8 клас
Тема: Контрольна робота з теми «Відокремлені члени речення»
Мета: перевірити рівень засвоєння набутих знань та вмінь; розвивати логічне мислення, уміння узагальнювати та систематизувати матеріал; виховувати охайність і відповідальність.
Обладнання: тестові завдання у двох варіантах.
Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь і навичок.
Хід уроку
I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ІІ. Проведення інструктажу щодо виконання контрольних робіт.
ІІІ. Виконання учнями тестових завдань.
Варіант 1
І Прочитайте текст. Виконайте завдання до тексту. (2 б)
Попереду, за річкою, танули ліси, що тяглися звідси і вгору, понад Ворсклою, і вниз, до Дніпра. Зав'юнився під ногами розсипчастий пісок берега. Річки, схованої в берегах, ще не видно було, але вона вже відчувалася по свіжості й прохолоді, якою потягло від неї. Ліс, наблизившись, перетворився з синього в зелений. Його соковиті хащі по той бік річки, прокидаючись, повнилися пташиним тисячоголосим гомоном, особливо солов'їними трелями. Зелений світ, умитий росами, лящав, висвистував, видзвонював, лунко переливався щедрою розмаїтістю акордів, ладів і тонів. Птаство, радіючи весні, творило музику краси дивовижної, солов'ї аж заходились, зозулі кували, торкаючи дзьобиками чарівні клавіші неба. (За О. Гончаром).
1. Випишіть речення з відокремленими означеннями, вираженими дієприкметниковими зворотами.
2. Випишіть речення з відокремленими обставинами, вираженими одиничними прислівниками.
3. Випишіть речення з відокремленим додатком.
4. Випишіть речення з уточнюючими членами речення.
ІІ. Перебудуйте речення так, щоб один із невідокремлених членів речення став відокремленим. (2 б) :
1. Після зборів велика, галаслива і радісна група учнів вийшла на вулицю.
2. За горами там давно вже сяє сонце.
3. Сашко дивився на хлопців і усміхався.
4. Освітлений вогнями великий пароплав до пристані підходив.
ІІІ. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть відокремлені члени речення. (4 б):
1. Ми всі із хліба виростали сину із праці себто чуда із чудес...
2. І всі хати білі чисті святкові для щасливого літа вони білились і зараз змагалися в красі .
3. А може завтра ти пройдеш ось тут де вітер пелюстки колише .
4. Пригинаючи аж до землі невеликі дерева на узліссі вітер нарешті виривався в полі і не зустрічаючи на своєму шляху перешкод вихором нісся до горизонту .
ІV. Виконайте тестові завдання: (4 б)
1. Укажіть речення, у якому прикладки відокремлюються комами
А. Гордій Байда як колишній офіцер розумівся на військовій справі .
Б. Козак Бобренко на ім'я Григорій єдиний син достойної вдови .
В. У колективі Ярослава знали як доброзичливу людину (3 газети ).
2. Укажіть речення, у якому поширена обставина відокремлюється комою:
A. Годі вже сидіти згорнувши руки. Б. Кілька годин вони працювали не відпочиваючи.
B. Ідуть співаючи дівчата. Г.Укрившись тьмою тротуари і асфальти сплять.
3. Укажіть речення, у якому є уточнююче означення:
A. Під Києвом, на березі Дніпра, хлопча стояло в мареві світанку
Б. Слово інше кинула, студене, потоптала ватру ти байдуже .
В. Не дивися так привітно, яблуневоцвітно .
4. Укажіть правильні твердження: А Відокремленими можуть бути будь-які члени речення. Б Другорядні члени речення, які для підсилення їх смислової ролі виділяються в усному мовленні інтонацією й паузами - це відокремлені члени речення. В Відокремлені члени речення на письмі не можуть виділятися комами.
Варіант 2
І Прочитайте текст. Виконайте завдання до тексту. (2 б)
Попереду, за річкою, танули ліси, що тяглися звідси і вгору, понад Ворсклою, і вниз, до Дніпра. Зав'юнився під ногами розсипчастий пісок берега. Річки, схованої в берегах, ще не видно було, але вона вже відчувалася по свіжості й прохолоді, якою потягло від неї. Ліс, наблизившись, перетворився з синього в зелений. Його соковиті хащі по той бік річки, прокидаючись, повнилися пташиним тисячоголосим гомоном, особливо солов'їними трелями. Зелений світ, умитий росами, лящав, висвистував, видзвонював, лунко переливався щедрою розмаїтістю акордів, ладів і тонів. Птаство, радіючи весні, творило музику краси дивовижної, солов'ї аж заходились, зозулі кували, торкаючи дзьобиками чарівні клавіші неба. (За О. Гончаром).
1. Випишіть речення з відокремленими означеннями, вираженими дієприкметниковими зворотами.
2. Випишіть речення з відокремленими обставинами, вираженими одиничними прислівниками.
3. Випишіть речення з відокремленим додатком.
4. Випишіть речення з уточнюючими членами речення.
ІІ. Перебудуйте речення так, щоб один із невідокремлених членів речення став відокремленим. (2 б) :
1. Після зборів велика, галаслива і радісна група учнів вийшла на вулицю.
2. За горами там давно вже сяє сонце.
3. Сашко дивився на хлопців і усміхався.
4. Освітлений вогнями великий пароплав до пристані підходив.
ІІІ. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть відокремлені члени речення. (4 б):
1. А пісня наростаючи пливла над берегом...
2. І всі хати білі чисті святкові для щасливого літа вони білились і зараз змагалися в красі .
3. А може завтра ти пройдеш ось тут де вітер пелюстки колише .
4. Пригинаючи аж до землі невеликі дерева на узліссі вітер нарешті виривався в полі і не зустрічаючи на своєму шляху перешкод вихором нісся до горизонту .
ІV. Виконайте тестові завдання: (4 б)
1. На письмі відокремлені члени речення виділяють:
А комами; Б комами і тире; В тире; Г дужками.
2. Відокремленими називаються члени речення, які:
А виділяються за змістом та інтонаційно; Б указують до кого звернено мовлення;
В передають ставлення мовця до сказаного; Г відповідають на одне й те саме питання.
3. Укажіть речення з відокремленим додатком.
А Нікого тут нема, крім мене й господині.
Б Польова билина, вона не призвичаєна до густої садової тіні.
В Гей, був у Січі старий козак, на прізвище Чалий.
Г І от тепер, ставши начальником, він раптом заспівав отакої.
4. Знайти речення, у якому відокремленню сприяє незвичайний порядок слів.
а) Степ оповитий тишею дихав пахощами трав..
б) В рань розбуркану і свіжу я напну вітрила білі.
в) І настала довгождана і прекрасна осінь..
Додайте текст тут...